معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید که ۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات متمرکز برای احیای تالاب هامون درنظر گرفته شده است.

تالاب هامون


احمد علي كيخا در كارگروه احياي تالاب هامون با اعلام اين خبر گفته است فرايند احياي تالاب هامون در 2 مقوله ملي و بين‌الملل در حال انجام است. به گزارش ايسنا، كيخا اظهار اميدواري كرده با مديريت مناسب اين اعتبار بخش گسترده‌اي از مطالعات و اقدامات احياي تالاب هامون در سال آينده انجام شود.

آنطور كه كيخا مي‌گويد هم‌اكنون در دولت اين مسئله روشن شده كه براي رونق زندگي مردم در سيستان، احياي تالاب هامون بيش از پيش ضروري است از اين‌رو توجه ويژه دولت به اين موضوع باعث شده تا در بودجه سال آينده رديف اعتباري اختصاصي براي حفاظت و احياي هامون درنظر گرفته شود.

معاون سازمان محيط‌زيست كشور با اشاره به اينكه مراحل ثبت بين‌المللي تالاب هامون در سازمان ملل در دست اقدام است خاطرنشان كرد: هم‌اكنون سازمان، تهيه و تدوين برنامه مديريت جامع حوضه آبريز تالاب هامون را با مشاركت تمامي دست‌اندركاران و جوامع محلي در دستور كار خود دارد كه مطابق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته تا آخر سال اين برنامه تهيه و آماده خواهد شد.

تالاب بين‌المللي هامون از تالاب‌هاي بين‌المللي و بزرگ‌ترين درياچه آب شيرين در سراسر فلات ايران محسوب مي‌شود كه با مساحتي حدود 5700كيلومترمربع و دامنه عمقي يك تا 5 متر در ناحيه كويري و بياباني شرق كشور، در منطقه سيستان قرار دارد. 15سال خشكسالي از يك‌سو و عدم‌تأمين حقابه بين‌المللي اين تالاب از سوي افغان‌ها باعث خشك شدن هامون‌هاي سه‌ گانه شده است. امسال هرچند براثر بارش‌هاي قابل توجه و جاري شدن سيلاب براي مدت كوتاهي اين تالاب احيا شد اما مادامي كه دولت نتواند با ديپلماسي فعال، همتاي افغاني خود را به رها‌سازي‌ حقابه هامون مجاب كند احياي اين تالاب غيرممكن است.

احياي هامون از آن رو اهميت دارد كه معيشت هزاران خانوار سيستاني وابسته به اين تالاب است. با خشك شدن هامون از يك‌سو، حاشيه‌نشينان اين تالاب در پي تأمين معاش ناگزير به مهاجرت شده‌اند و از سوي ديگر، اين تالاب خشك‌شده تبديل به يكي از كانون‌هاي بزرگ ريزگرد شده است.

کد خبر 281318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha